Helvegs historiske øretæve red­dede museer fra at komme på museum

I år er det 50-året for den kulturpolitiske redegørelse, der var en ren øretæve til de danske museer. Redegørelsen er fornøjelig læsning, der viser, at der er sket et nybrud på museumsområdet.

Kulturminister i VKR-regeringen 1968 til 1971 var den radikale nestor Kristen Helveg Petersen, og med den kulturpolitiske redegørelse fra 1969 satte regeringen for alvor publikum i centrum for de offentligt støttede kulturinstitutioners virke.

Målsætningen med kulturpolitikken var, fremgår det, at fremme de enkelte menneskers udviklingsmuligheder, deres optagethed af og deltagelse i udformningen af vores fælles tilværelse.

Og man er udmærket klar over, at det nok ikke vil komme til at gå helt let, idet forfatterne finder anledning til at skrive, at en gennemførelse af målsætningen vil kræve “åbenhed, fantasi og opbrud fra vante forestillinger”.

Og så skal jeg ellers love for, at der er smæk for skillingen, ikke mindst i kritikken af de træge, konservative kulturmuseer, som, forstår man, nærmest betragtede publikum som en by i Rusland.

Selvom kunstmuseernes “problemer er mindre og deres forsømmelser mindre udtalte”, er de skridt, der også her bør tages, imidlertid “ligeså radikale som de kulturhistoriske museers”.

Uinteressante for publikum
Museerne var så uinteressante for publikum, at endda ungdomsoprøret “er gået dem totalt forbi”, hedder det i redegørelsen.

Grunden er, mener forfatterne bag, at den oprørske ungdom anså museerne for helt og aldeles ufarlige, som “depoter for tidligere samfunds efterladenskaber”, hvorfor de simpelthen ikke var “krudtet værd”.

Museerne spiller “kun en relativt underordnet rolle iblandt de muligheder for anvendelse af fritiden, der frembyder sig for befolkningen”, hedder det i betænkningen.

Og den giver en næsten karikeret beskrivelse af “den klassiske museumsmontre” med rækker af genstande anbragt på hylder “på en så akavet måde, at man skal gå ned i knæ for at få et overblik over dem” og med mere eller mindre ulæselige etiketter, der “i sig selv er et levn fra fortiden”.

“Mange museer er derfor i dag selv modne til at komme på museum”, lyder den kontante konklusion.

Direkte møntet på Nationalmuseet hedder det: “Den nuværende udstillingsform er forkert over for publikum”. Det store antal udstillede genstande “virker som en belastning for den besøgende, som mister overblikket, modtageligheden sløves, og det bliver for mange en sløv og kedsommelig vandring gennem rummene”.

Ringe gennemslagskraft over for publikum
Museernes gennemslagskraft over for den befolkning, som de skal betjene, var mildt sagt heller ikke imponerende. I alt omkring fire millioner gæster besøgte de danske museer, oplyser Danmarks Statistik.

De bedst besøgte var de statslige hovedmuseer i København: Nationalmuseet med 340.000 gæster, Statens Museum for Kunst med 250.000 og Zoologisk Museum med 220.000.

Langt de fleste lokalmuseer havde færre end 5.000 besøgende. Dog med undtagelsen af Sønderborg Slot, Forhistorisk Museum på Moesgård, Koldinghus og Viborg Museum, der hver havde mellem 30.000 og 50.000 besøgende.

Derudover skilte navnlig de museer sig ud, som fortæller en særlig historie, fremgår det af Danmarks Statistik. Det drejer sig om museer som Frederiksborg Slot i Hillerød, H.C. Andersens Hus i Odense, Vikingeskibsmuseet i Roskilde samt Frilandsmuseet i Lyngby, Hjerl Hede ved Skive, Den Fynske Landsby i Odense og Den Gamle By i Aarhus.

Afdelingen for løftede pegefingre
Og så kommer redegørelsen ellers til afdelingen for gode råd og løftede pegefingre.

Museerne må lære at forstå, at “fritidsvanerne er indgribende ændrede”. Ja, man må acceptere, at museerne ligesom biblioteker, teatre, radio og fjernsyn “ved siden af den kundskabsformidlende funktion” også har den “meget vigtige opgave at underholde”. En stærk melding, som nok kunne få mange museumsfolk til at få kaffen galt i halsen.

Det understreges, at museerne skal undgå den gammeldags udstillingsform, der skaber “afstand mellem klenodierne og de besøgende”. Museerne skal være inviterende og tilgængelige, forstår man.

Der bør tilstræbes en udstillingsform, hvor “relativt få, karakteristiske genstande udstilles i salene”, som i det hele taget i højere grad indrettes med henblik på de besøgende med “vejledninger i form af oplysende, letlæselige tekster, plancher, tegninger og fotografisk materiale, der tilsammen giver et klart og relativt hurtigt forståeligt billede af den historiske udvikling”.

Film og lysbilleder anbefales ligesom også skiftende udstillinger. I det hele taget bør museerne i langt højere grad end hidtil blive “levende institutioner”, som også arbejder sammen med de kulturelle og folkeoplysende foreninger.

Forfatterne bag redegørelsen stiller ligefrem spørgsmålet: “Hvad om man engang i fremtiden kunne tale om de farlige museer?”.

For da “museerne beskæftiger sig med alle andre samfund end det, hvor vi netop lever, kunne de blive arsenaler, hvorfra argumenter kunne hentes til kritik af det bestående, vækstpunkter for en ny livsholdning”.

For hvis museerne fortsætter som hidtil, så “skal man ikke spå dem nogen almen samfundsnyttig funktion i fremtiden”.

Klar melding, må man sige. Og umulig at misforstå.

Fornøjelig og klar læsning
Som én, der gennem årene har læst talrige offentlige rapporter og betænkninger, er det forfriskende, ja, ligefrem fornøjeligt, at læse denne 50 år gamle kulturpolitiske redegørelse.

For den er et forbilledligt eksempel på, at det kan lade sig gøre at skrive en ministeriel redegørelse i en form, der ikke er domineret af kancellisprog og juridisk formalia, og som samtidig tør være klar i spyttet.

I tilbageblik er det også glædeligt at konstatere, at der virkelig er sket noget på museumsområdet gennem de seneste 50 år. Næppe alene på grund af redegørelsen, men den var vigtig, fordi den satte en retning.

Siden 1969 er museernes gennemslagskraft over for publikum mangedoblet. Mens museernes samlede besøgstal i slutningen af 1960’erne var omkring fire millioner, er der nu mere end 15 millioner, der årligt besøger de danske museer.

Fortællekraften er forøget betragteligt, og der er i dag næppe det museum, der ikke gør sit bedste for at sætte publikum i centrum.

Gamle, snærende museumsformer er brudt op. Former, der i mange år nærmest var en kollegial spændetrøje for de museumsfolk, der ønskede at gå nye veje.

Disse rester, der stammer helt tilbage fra det 19. århundrede, er de senere år blevet erstattet af en ny museal mangfoldighed, hvor det er et vigtigt mantra, at museerne ikke er til for hverken tingenes skyld eller for fortidens.

For fortiden er forbi, og tingene er døde. Nej, museerne er til for menneskene – nu og i fremtiden.

Nybruddet uden for København
Nybruddet er især sket uden for hovedstaden, hvor museerne de seneste par årtier næsten er boblet over med nye initiativer.

Den geografiske udjævning er nu så markant, at alle de tre bedst besøgte museer i 2018 var at finde uden for København. Nemlig Louisiana (755.000), Den Gamle By (546.000) og Aros (508.000). Museer, der i øvrigt alle på et tidspunkt har været betragtet som en af klassens frække drenge.

Samme år havde statens to hovedmuseer, Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst, henholdsvis 365.000 og 309.000 besøgende. Men også her er der nyt på vej.

Ikke mindst på Nationalmuseet, hvor både kedsomhedsknap og designede vikingemalerier vækker opmærksomhed. Til fornøjelse for mange, men med forventelige protester fra den faglige spændetrøjes aktuelle forvaltere.

Hvis “gamle Helveg”, den modige minister bag den 50 år gamle kulturpolitiske øretæve, i dag kunne komme på museumstur rundt i det ganske land, tror jeg, han ville se tilbage på sin kulturpolitiske redegørelse og tænke: Hvor var det godt, at vi turde. Det vil de fleste i dag nok give ham ret i.

 

Dette indlæg er i dag 5.september 2019 ogsåpubliceret som kronik på Altinget.

 

4 tanker om "Helvegs historiske øretæve red­dede museer fra at komme på museum"

  1. Tak for din beskrivelse, Thomas. Det er særdeles interessant læsning! Hvem var forfatterne til denne kloge rapport??

  2. Så vidt jeg kan se det, var et af de banebrydende initiativer på Nationalmuseets område de store Brede-udstillinger. De blev afholdt hver sommer i Museets bygninger i Brede, hvor de bidrog til at formidle kulturhistorie og historie på en ny måde. Det er faktisk bemærkelsesværdigt, at de formidlingsformer som museerne kritiseres for ikke at bruge (i de citerede dele af den 50 år gamle redegørelse) blev taget i anvendelse i de årlige udstillinger.
    Man kan så lægge til, at en del af udstillingerne for så vidt også havde et kontroversilet indhold. Mit første møde med udstillingerne var “Den hvide gud – om mennesker i Latinamerika”, hvor historien om koloniseringen af Latinamerika og udsletningen af det oprindelige folk, indianerkulturen, blev fortalt. Senere kom udstillinger om Kina, fødevareproblematikker (“Det daglige brød”), industrialiseringen (“Mennesket og Maskinen”) og sundhed og sygdom (“Det farlige liv”). Disse er blot de udstillinger jeg selv nåede at se, jeg ved der var flere!
    Men pointen er: udstillingerne viste at Nationalmuseet havde ressourcer til at kunne ryste “støvet” af sig og samtidigt påvise en samfundsmæssig relevans. Der er heller ikke tvivl om, at udstillingerne i samtiden var årets begivenhed. Der var en opmærksomhed om udstillingerne, de blev årligt anmeldt i aviserne og tiltrak et stort publikum. De var hvad man kunne kalde en “Københavnerbegivenhed”. Læg så her til at rammen, Brede, var unik, både mht. selve udstillingsstedet, den gamle klædefabriks bygninger, og de særdeles naturskønne omgivelser.
    Set fra et 2019-perspektiv, hvad kan man så bruge den historie til? Jeg vil mene man kan bruge den til at vise, at der ikke nødvendigvis er en modsætning mellem at levere formidling af kulturhistorisk viden på et højt niveau og en bred publikumsappel. Herudover at museerne faktisk kan bidrage til den aktuelle demokratiske samtale, på en relevant vis. Men: at det kræver at museerne faktisk også får ressourcer (sig ordet: penge) stillet til rådighed, hvis man skal varetage denne opgave!
    Den erkendelse kunne man ønske sig, fandt vej til de politiske beslutningstagere. Håbet kunne være, at evindelige nedskæringer på kulturområdet kunne vendes til viljen til en aktiv investering i kulturen. Herunder formidlingen af vores fælles fortid. Så har museerne også mulighed for at demonstrere deres relevans, herunder at historie og kulturhistorie også kan være farlig historie – ved at lægge op til eftertanke og kritisk tænkning.

    Med venlig hilsen
    Poul Pedersen.

    • Tak for dine bemærkninger. Jeg er helt enig. Jeg skriver pt på en bog om udviklingen af de danske museer fra kongens kunstkammer til i dag, og Bredeudstillingerne er sammen med museer som Frilandsmuseet, Den Gamle By og ikke mindst Hjerl Hede nogle af de vigtigste skridt på vejen til de efterhånden mange museer, der i dag ikke har problemer med at kombinere læring og underholdning. Det er imidlertid interessant, at de indvundne erfaringer med stærk historiefortælling, man fik i Brede, ikke kom til at præge udstillingerne i de hellige haller i Prinsens Palæ, som for mig at se fortsat er meget traditionelle. Nu bliver det spændende at se, hvad manden bag kedsomhedsknappen kan få af gennemslagskraft.

Skriv et svar