Pejlepunkter for fremtidens museer

Kulturminister Mette Bock mener, at statens støtte til museerne bør revideres, og hun har inviteret til debat om sagen. I dette indlæg vil jeg gerne slå til lyd for at fokusere på det, som den engelske museolog Kenneth Hudson kaldte museernes ”public quality”. Men hvordan måler man det?

For mig er der ingen tvivl: Museerne i Danmark er under forandring, og nye måder at drive museum på tegner sig stadig tydeligere. Der er for mig heller ingen tvivl om, at mange museer kan komme til at spille en større rolle, end de gør i dag.

Nøgleordet er ”public quality”. Udtrykket stammer fra den store engelske museolog Kenneth Hudson (1916-99), som er idémanden bag European Museum of the Year Award, som siden 1977 har præmieret nyskabende og fremtidsorienterede museer i Europa.

Det var Kenneth Hudson, der om nogen satte fokus på, at museer skal spille en rolle i samfundet, ligesom han mente, at man løbende skal vurdere hvert enkelt museums eksistensberettigelse. I en tekst fra 1977 skrev han følgende: ”I en tid med hurtige og grundlæggende forandringer i samfundet bør det være helt naturligt, at de, der står i spidsen for museerne, med mellemrum stiller spørgsmål som: Hvorfor eksisterer dette museum? Hvor relevant er det for det samfund, som det er en del af? Hvad er dets vigtigste opgave? Og hvordan kan man måle dets succes?”

Jeg er overbevist om, at seks områder er vigtige:

  1. Performer museerne, så de er attraktive for publikum i almindelighed?
  2. Formår museerne at være relevante for og nå ud til det brede publikum?
  3. I hvilket omfang påtager museerne sig andre samfundsopgaver?
  4. Formår museerne at adressere tidens store spørgsmål?
  5. Evner museerne at udvikle sig og gå nye veje?
  6. Varetager museerne deres basale opgaver på tilfredsstillende vis?

Hvis museer er vigtige, er det også vigtigt, at de når ud til så mange som muligt. I 2016 udgjordes de danske museers top-5 af Louisiana med 705.854 besøgende, Aros med 614.028, Den Gamle By med 515.667, Moesgaard Museum med 431.688 og Nationalmuseets Prinsens Palæ med 429.119. Et andet vigtigt målepunkt for museernes attraktivitet er entreindtægt som en indikator for, at publikum rent faktisk finder, at museet er værd at betale for. Man kan også se på gennemslagskraft på internettet og sociale medier, ligesom man også kan inddrage publikums bedømmelser på Tripadvisor.

Det andet spørgsmål drejer sig om museernes evne til at nå længere ud end det traditionelle museumspublikum. Et publikum, der ofte, med glimt i øjet og lidt karikeret, beskrives som kvindelige gymnasielærere over 50. Ideelt set bør i hvert fald de store museers publikum afspejle befolkningens sammensætning. De svenske museers nestor Sten Rentzhog udtrykte det engang på denne måde: ”Det er ikke de kulturaktive, der er vores primære målgruppe. Det er de mallorcarejsende, tv-kiggerne, sofaliggerne, vindsurferne, alle de almindelige mennesker, som aldrig kunne drømme om at gå på museum”.

For det tredje er det vigtigt, at museerne også på andre måder spiller en rolle i samfundet. I mange år har museerne givet oplevelser og indhold til børnehaver, folkeskoler, gymnasier og universiteter. Men museer kan også spille en rolle på helt utraditionelle og måske uventede områder. Som fx inden for erhvervsuddannelserne, hvor enkelte museer i dag er med til at uddanne lærlinge inden for forskellige håndværk, ligesom nogle museer også tilbyder særlige kurser og rundvisninger til tekniske skoler. Som noget nyt er der museer, der har bevæget sig ind på det sociale område og her fundet en ny platform. Fx Den Gamle By, der i minutiøst rekonstruerede interiører laver særlige tilbud til demente, ligesom museet holder særlige kurser om demens for vordende social- og sundhedsassistenter. Det vigtige er, at museerne indtænker deres kompetencer i andre og sommetider utraditionelle sammenhænge, og på den måde er med til at udvide deres samfundsrelevans.

Det fjerde område, man bør se på, er museernes evne til at adressere nogle af tidens store spørgsmål. Arbejdet med demente er ét eksempel herpå. For andre museer vil det være andre af tidens problematikker, der trænger sig på. Ensomhed, vold, kønsdiskrimination, ytringsfrihed og politisk korrekthed overfor historisk korrekthed. Senest har Den Gamle By arbejdet en del med indvandring, fremmedhed og integration. I samarbejde med en gruppe somaliske kvinder har vi således indrettet et dansk-somalisk hjem anno 2016. Museets danske gæster kan nu besøge et somalisk hjem, hvad kun de færreste har haft mulighed for, og mange somaliere betragter i dag Den Gamle By som deres museum, hvor de – som en slags sidegevinst – også får indblik i den danske identitet og kultur.

De museer, der bærer fremtiden i sig, prøver naturligvis også at gå nye veje. Hvor der handles, der spildes, og ofte får man utak, når man prøver noget nyt. I hvert fald i første omgang. Men der er ingen vej uden om at prøve ting af. I Den Gamle By siger vi, at vi med mellerum skal smide en håndgranat – som så forhåbentlig kan være med til at slå hul i muren til fremtiden. Det var hvad der skete, da vi i samarbejde med den hjemløse Ulrik Szkobel satte problemet med hjemløshed på dagsordenen. Vi blev da opmærksom på, at museer kan fungere som en slags neutrale enklaver for aktualisering af vanskelige og kontroversielle emner, og erfaringen fra samarbejdet med Ulrik har givet museet blod på tanden til at fortsætte med at afprøve grænserne for, hvad et museum kan.

Som det sjette og sidste punkt er der spørgsmålet om, hvorvidt museerne varetager deres basale opgaver på tilfredsstillende vis? Altså selve det fundament, som giver museet troværdighed, og som er udgangspunkt for alle øvrige aktiviteter. Her findes redskabet til måling allerede, nemlig i kvalitetsvurderinger, som Kulturstyrelsen gennemfører. Her ser man på, hvor omfattende og unikke museets samlinger er, er de tilstrækkeligt dokumenteret og undersøgt, og tager museerne ordentlig hånd om dem? Forskningen gennemgås og evalueres. Der ses på internationalt samarbejde, på formidlingen, på deres økonomiske grundlag samt organisation og ledelse. Det er vigtige og uomgængelige parametre i den samlede vurdering af et museums værdi og betydning. Men det er vigtigt at holde sig for øje, at samlingen, registreringen, forskningen osv ikke målet. For målet er naturligvis at tjene samfundet i dette ords videste betydning.

Hvis kyndige folk udarbejder et pointsystem inden for hvert af de nævnte seks områder og deres underpunkter, vil man få et troværdigt billede af de enkelte museers betydning – nu og i fremtiden. Og måler man på alle disse punkter, risikerer man i den store sammenhæng næppe at ramme helt ved siden af, selvom det giver sig selv, at man ikke kan være 100 pct retfærdig på alle målepunkterne.

Museer er museer, og det skal de holde fast i. Men som alt muligt andet i samfundet vil og skal de forandre sig. For hvis man ikke flytter sig, når verden omkring en flytter sig, så står man ikke bare stille, men sakker agterud og mister relevans.

Efter 30 år som leder af et museum, er det min bedste overbevisning, at de museer, der har fremtiden for sig, er dem, der tager socialt ansvar, som skaber fællesskab og forankring og som giver afsæt for refleksion over tidens store spørgsmål – og som samtidig når ud til mange mennesker.

Museerne skal tjene samfundet og ikke bare passe på samlinger af genstande.

 

 

T

En tanke om "Pejlepunkter for fremtidens museer"

  1. Man har umådeligt svært ved at være uenig. Men jeg oplever også i bredere lag i befolkningen en museal “awareness” som jeg ikke synes at have bemærket tidligere. Siden ’12 har jeg haft fotoskole i Aarhus, og vi udnytter i allerhøjeste grad museerne langt mere nu, end da vi startede – fordi der er en strøm af helt relevante udstillinger og tiltag. Fotoskolen har kunnet ligge lunt i læ af Den Gamle By, men også Museum Jorn med Cindy Sherman på væggene og Aros med Robert Mapplethorpe. Naturhistorisk’s satsning med Habitat var en prøvesten for flere af mine kursister, hvoraf en endte i den fornemme bog og udstilling i Mølleparken. Men museernes aktiviteter har også givet os anledning til selv at forske og samle. Det er indtil nu blevet til “320 Photographers” – et projekt, som samler produktion, værker af- og værker om-, udstillingskataloger, samleværker og så videre, i alt 536 bøger i PDF-format, hvoraf 79 portfolioer og 8 portfoliosamlinger – 21.200 fotos af i alt 328 fotografer fra 1839 til i dag – og samlingen udbygges. Projektet har været muligt fordi vi har haft et fantastisk samarbejde med enkeltfotografer, Museum of Modern Art i New York, SFMoMA i San Fransisco, Galleries Nationales i Paris, flere museer i London, og selvfølgelig Rigsarkivet og Det Kgl. Bibliotek, der som bekendt rummer Det Nationale Fotomuseum. Projektet betyder, at vi digitalt kan krydsreferere, så når man læser i f. eks. Annie Leibovitz’s erindringer om udstillingen Family of Man i New York 1955 – eller om Robert Frank’s modstykke i bogen fra 1957, så ligger de tilgængelige i projektet, og på den måde kan man stykkevis følge Annie Leibovitz’s udvikling som hun selv beskriver den. Vi har med projektet også kunnet forholde os til John Szarkowski, der var kurator på MoMA 1961-92. Han har lavet flere fremragende bøger om billedforståelse – og med vores samlinger har vi kunnet udvide Szarkowski og uddybe hans glimrende analyser. Hele pointen med alt det her er, at det er museerne, deres hjælpsomhed og villighed til at dele viden og materiale med os – ofte pdf-bøger, som er dyre at anskaffe eller taget ud af katalogerne som “forældede”, men som vi har fået gratis. En fotograf som Julia Margaret Cameron forældes aldrig.
    Vi har haft fotografiet som kunsthistorisk fænomen i sigte med projektet – men det har også været hensigten at lave projektet i Aarhus frem for i København med Det Nationale Fotomuseum eller Odense med Brandts. “320 Photographers” er et projekt i ly af Aarhus, universitetsby og forskerby mere end nogen anden i Danmark.
    Med baggrund i vores projektmateriale har vi ønsket at kunne indgå i et fornuftigt samarbejde med museer som Den Gamle By om at fortælle de store fotografers historie og betydning – illustreret med det store materiale, vi har fået stillet til rådighed digitalt – foruden selvfølgelig at vores fotografer vil kunne instruere grupper af f. eks. skolebørn, så de får mest muligt ud af at fotografere i f. eks. Den gamle By, når de har fået et lille rids af fotografiets historie og en indføring i “at se”.

Skriv et svar