Man tager et godt fotografi – og maler et flot maleri.

Vi kender dem alle sammen, malerier der hænger over sofaen, og hvor motivet er noget man kan se hvad forestiller. Vores bedsteforældre holdt meget af dem. Maleriernes funktion har været at pynte i stuerne, og de måtte gerne ligne noget fra ens omgivelser.

Rozzis damecafé og konditori var ejet af et par schweiziske brødre Rozzi og åbnede i 1881. Mange af byens spidser kom her, blandt andet Hans Broge, der efter sigende drak sin formiddagskaffe her. Rozzis Café lå der, hvor kongestatuen i dag står oven for P-pladsen. Malet af Alfred Dahlsen 1887-1962 i 1910.

Motiver fra byen var oplagt og nogle gange så går det samme motiv igen og igen med skiftende maleres penselstrøg. Måske har forlægget været et yndet fotografi, som det er tilfældet med Rozzis Café.

Billedet som har dannet forlæg for maleriet er fra før 1916. Her blev Rozzis Cafe nemlig revet ned for at gøre plads til fritlægningen af Bispetorv.

Fra fredag den 21. marts kan man se 100 malerier, der alle har motiv fra et sted i Aarhus, i Den Gamle By. Museumsinspektør Maiken Hansen står bag udstillingen med billederne, der ofte er farverige og med genkendelige motiver, og hun har undervejs fundet sine yndlinge.

Som hun siger: ”Mange af malerierne er ikke stor kunst, men de har hængt over sofaerne i private hjem, hvor de har gjort mennesker glade.”  Her er nogle af Maiken Hansens favoritter, hvor det første ikke kommer med på udstillingen. Der bliver ikke plads.

Hotel Kronprinsen lå på Banegårdspladsen og tiltrak især det yngre publikum. Stedet var populært o. 1900, hvor der var musik om aftenen i det store koncertlokale, en elegant sal med glasloft og bred balkon. Om sommeren var der udeservering. Malet af Martin Laursen i begyndelsen af 1900.

Banegårdsgade set fra M.P. Bruunsgade. Fotoet er et postkort fra 1920. Hotel Kronprinsen blev revet ned i 1921, for at gøre plads til Park Allé.

Dette smukke maleri finder du i udstillingen: Åhavnen, set mod Mindet. Om dagen var havnen et livligt område at færdes i. En af dem var færgemanden Hans Nielsen. Når han satte sin robåd i vandet, skabte det glæde blandt århusianerne. De opfattede den efterhånden aldrende færgemand som en forårsbebuder. Hans Nielsen kunne leve af at sejle folk frem og tilbage mellem nordre og søndre mole. Det tog han fem øre for. Malet af C. Eckardt 1832-1914 i 1891.

Indløbet til Å-havnen er fotograferet omkring 1900.

2 tanker om "Man tager et godt fotografi – og maler et flot maleri."

    • Ja det ser hyggeligt ud. Virkeligheden har dog nok været mere blandet. En ting er sikkert, Aarhus har forandret sig gennem tiderne.
      mvh Anneken

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *